Voluntariat.


E la moda voluntariatul. Daca nu esti voluntar pe undeva nu esti privit bine de catre autoritati, intri intr-o facultate, esti apreciat daca ai facut pe undeva voluntariat, mai nou primaria nu le da burse elevilor performanti daca nu fac pe undeva voluntariat. Nu am nimic impotriva voluntariatului, il apreciez si pot spune ca am fost voluntar in mai multe locuri, dar nicaieri nu a mers totul perfect, asa ca m-am lasat de voluntariat si acest articol are scopul de a face putina anti-reclama organizatiilor care aduna voluntari. De la inceput va atentionez ca nu am niciun interes de a minti, tot ce veti citi in continuare sunt intamplari reale, povestiri din scurta mea activitate de voluntar.

Nu cred ca e relevant sa povestesc despre toate ONG-urile pe unde am facut voluntariat, cel mai usor, atat pentru mine, sa nu scriu prea, si pentru voi, sa nu cititi prea mult 😀 , scriu doar despre Crucea Rosie, unde am fost voluntar timp de 6 luni, mai mult nu am putut sa-i inghit pe toti fratii lui Doby de pe acolo.

Am inceput printr-o sedinta, ne-a dus o profesoara acolo, am facut cunostinta cu restul voluntarilor, cativa dintre ei erau foarte prietenosi, altii se uitau cu scarba la noi si ne raspundeau in sictir. De la inceput mi-am dat seama ca nu suntem mult doriti acolo, dar acest lucru mi-a fost confirmat mai tarziu. Am fost la o sedinta, am fost la a doua, am fost la mai multe sedinte si de fiecare data eram trimis impreuna cu colegii mei doar la activitati de ra_at la care nu voiau sa mearga voluntarii vechi, probabil stiau ca e o prostie sa umbli prin tot orasul sa imparti flyere si sa pui pliante sub stergatoarele anumitor marci de masini in numele unui showroom din oras. Am zis da, e OK. Mai stau pe-aici si poate voi promova si eu, poate e botezul bobocilor, asa au fost toti la inceput. Asa am ars-o-n prima luna, in a doua la fel, in a treia au avut loc mai multe evenimente in care erau implicati toti voluntarii, o gala, mai multe activitati, spectacole si, ghici ce, voluntarii mai vechi, grupul „Doby”, facea pe dracu-n-patru si faceau numai activitati usoare si tot ei erau cei apreciati. Am zis ca totul e OK, la fel, am spus ca inca sunt incepator si… candva va fi apreciata si munca mea. In urmatoarea luna, a patra, au avut loc doua excursii, una la mare si una la munte. Au fost nominalizati cei care mergeau in excursii. Trebuie sa mai spun cine mergea? Doar cei grupul Doby, aceiasi, nu mi-am dorit o excursie, dar ma gandeam ca a venit timpul sa ma aprecieze si pe mine si sa fiu tratat la fel ca ceilalti. Nu, nici gand.

De aici am inteles cum merge totul cu aceasta organizatie si mi-am dat seama ca scopul ei este mai mult de a ii imbogati pe cei care o conduc, de a contribui la bunastarea lor si, poate, de a masca unele activitati ilegale. In ultimele doua luni am vazut mai multe lucruri despre care mi-e si sila sa povestesc. Nu retin exact ordinea in care s-au intamplat acestea, dar le retin pe toate, dar nu le voi povesti toate aici pentru ca imi suna deja ceasul si imi spune ca trebuie sa plec, nu am chef sa termin articolul alta data.

Pregateam pachetele pentru niste batrani neajutorati, eram intr-un depozit. Le puneam niste ulei, faina, zahar si cartofi. Erau cativa saci de cartofi, cand vine madam secretara si ne zice, eram eu si un sofer de-al lor: „Puneti mai putini cartofi ca trebuie sa ramana cativa saci sa-i impartim, Gica!” (Gica fiind soferul – numele este fictiv, n-am chef sa am probleme). M-am strambat, m-am uitat urat la ea si nu mi-am putut tine gura si i-am zis ca pachetele sunt pentru batrani si cred ca ei au mai multa nevoie de aceasta mancare decat ei, a inceput sa rada, a zambit diabolic si mi-a zis ca sunt un… nu-mi aduc aminte exact cuvantul, pulifrici, parca, si ca nu stiu cum merg lucrurile pe aici „Sssstt, taci!”. Soferul, mai de treaba decat restul, mi-a zis ca asa fac mereu, iau din ce pot si nu se dau inapoi sa ia bani din cei stransi in cutiile din magazine si hypermarketuri si ca asta e pui pe langa alte lucruri mult mai importante pe care le fac ei. L-am intrebat la ce se refera si mi-a zis ca nu-mi poate spune si ca voi afla mai tarziu, dar daca nu-mi voi tine gura s-ar putea s-o patesc, a spus asta pe un ton amenintator, dar nu am aflat nimic in ultimele luni de voluntariat la ei.

A doua intamplare, asemantoare cu prima. Eram in depozit, pregateam niste copaci pentru a ii planta intr-o zona defrisata recent. Copacii erau primiti ca donatie, trei sferturi din ei erau puieti de fag, iar restul erau pomi fructiferi, cica asa au zis cei de la birouri cand au fost intrebati de donator. Au venit aia din birouri, inclusiv directorul, si i-am intrebat unde vom planta copacii, si am mai spus, bucuros, ca vom avea si o mica livada de pomi fructiferi in acea zona, dar s-au uitat mirati la mine si au inceput sa urle la mine ca nu am eu treaba cu pomii fructiferi, ca vor fi plantati doar puietii de fag, pomii fructiferi is pentru ei. Aici deja mi s-a pus pata si am vrut sa-mi depun demisia, dar am mai stat vreo 2 saptamani in care am fost trimis in hypermarketuri pentru a aduna produse pentru Banca de alimente, dar nici aceste saptamani nu au fost lipsite de evenimente. Voluntarii mai vechi, la recomandarea sefilor, puneau separat cateva produse pe care le doreau ei si spuneau ca alea-s plata pentru munca lor si mi-au zis ca pot lua si eu ceva daca vreau, le-am spus ca sunt voluntar si fac toate astea doar pentru a-i ajuta pe unii, nu vreau nimic in schimb. Au inceput sa rada si mi-au zis ca n-am ce cauta acolo, sunt prea bun.

In celelalte luni am mai vazut si alte lucruri, mai ales cat timp am stat prin birouri, dar nu le mai povestesc aici. Daca vreti sa aflati despre ce sediu al CR scriu, prefer sa nu va spun, nu doresc sa le fac probleme celor de acolo, ii las sa isi faca treaba in liniste. Nu stiu daca peste tot este asa, dar pentru mine a fost un semn ca romanii au adaptat si voluntariatul si l-au transformat in ceva profitabil pentru si mai putin profitabil pentru cei care chiar au nevoie de ajutor.

 

Se spune ca ONG-urile, implicit voluntarii, au scopul de a ajuta serviciile publice, chiar de a sustine si de a efectua controlul acestor servicii si ca serviciile publice functioneaza cu atat mai bine cu cat sunt mai multe ONG-uri. Repet, doar se spune, nu e asa deloc. M-am convins despre asta si nu voi mai fi voluntar decat dupa ce se vor termina aceste ra_aturi specific romanesti.

 

Nu stiu cine este vinovat de aceste lucruri ilegale, dar cred ca responsabilii la nivel national pentru ca nu verifica activitatea celor din sediile zonale, nefiind verificati fac treaba de capul lor si mai si fura de unde pot, nu ma mir, e mentalitatea pur romaneasca la mijloc, ar trebui controlati, poate sanctionati daca nu-si fac treaba bine.

Toate aceste intamplari dateaza de acum aproape 2 ani, de atunci n-am mai avut nicio interactiune cu ei, poate s-au schimbat lucrurile, poate au devenit cinstiti oamenii de pe acolo si au inceput sa se tina de treaba si sa ii ajute pe care chiar au nevoie de ajutor.

 

Dreptul tău la replică. Liber și garantat. Mă poți contrazice, îmi place să mi se demonstreze că greșesc.

