De ce a cumpărat Facebook WhatsApp-ul?


În ultimele zile presa și blogurile despre tehnologie au răsunat de știrea achiziționării aplicației WhatsApp de către marea rețea de socializare, Facebook. Reacțiile la această știre sunt împărțite.

Facebook și achiziția WhatsApp

Facebook și achiziția WhatsApp

Unii sunt bucuroși de această achiziție și susțin că WhatsApp-ul va avea o viață mai lungă dacă va fi administrat de către cei de la Facebook, alții spun că achiziția nu are decât scopul eliminării unui concurent al Facebook-ului, ceea ce susțin și eu.

Facebook a ajuns în acel moment în care are atâția bani încât își permite să cumpere orice site, orice aplicație, orice rețea de socializare nou lansată sau, deși lansată mai de mult, nu a ajuns încă la succes și e evaluată la un preț destul de mare, dar îndeajuns de mic pentru a și-l permite Zuckerberg. Poate spuneți că nu e așa, ce e drept, nu are niciun sens la prima vedere, dar dacă ne uităm puțin la ultimele achiziții pe care le-au făcut cei de la Facebook ne putem da seama cu ușurință că această ipoteză se confirmă.

Așa cum am spus, ar fi bine să analizăm achizițiile pe care Facebook le-a făcut de-a lungul timpului.

În 2008 a cumpărat ConnectU, o rețea de socializare evaluată la prețul de 31 milioane de dolari.

În 2009  a cumpărat FriendFeed la prețul de 47,5 milioane de dolari.

În 2010 a făcut mai multe achiziții, dar niciuna dintre ele nu este atât de valoroasă încât să merite să fie inclusă în această listă. Sunt mai multe companii, aplicații și patente de care s-au folosit pentru a dezvolta unele funcții ale rețelei de socializare.

În 2011 au cumpărat Rel8tion, o rețea de advertising pentru dispozitive mobile. Au continuat cu achiziția Beluga și s-au folosit de aceasta pentru a dezvolta Facebook Messenger. Tot în 2011 au cumpărat și Snaptu, evaluat la 60-70 de milioane de dolari. Snaptu este o companie israeliană dezvoltatoare de aplicații pentru dispozitive mobile. Au continuat cu achizițiile RecRec, DayTum, Sofa, MailRank, Push Pop Press, mai puțin importante. În același an au cumpărat Friend.ly(prețul nu a fost făcut public), un site de tipul question&answer pe care l-au închis, e ceva întâmplător, nu?

În 2012 au cumpărat Instagram cu 1 miliard de dolari. Nu cred că e nevoie de explicații. Era un concurent direct pentru Facebook și punea în pericol popularitatea și veniturile Facebook, deja începeau tot mai mulți utilizatori Facebook să folosească în paralel și Instagram, așa că Facebook s-a asigurat că nu va fi pus în pericol în vreun fel, așa că au acționat direct și au cumpărat și Instagram-ul. Altceva întâmplător, nu? Au continuat cu achiziția Lightbox.com, un site care avea și aplicații  de photo sharing. Au închis siteul și aplicațiile și au angajații au fost recrutați de către echipa Facebook. Prețul de vânzare nu a fost comunicat. În același an au cumpărat Karma specializat în social gifting, transformat în Facebook Gifts, și Face.com, o platformă specializată în recunoașterea facială.  Tot în 2012 au cumpărat și Spool, un site de bookmarking cu funcțiile unei rețele de socializare.

Atât în 2012, cât și în 2013 au urmat achiziții mai puțin importante. Au fost doar aplicații, companii, site-uri etc care au fost transformate în aplicații și funcții Facebook.

Anul 2014 a început cu achiziția Little Eye Labs, un tool dezvoltat de o echipă de indieni, specializat în monitorizarea și analiza performanțelor pentru Android. Următoarea achiziție pe 2014 a fost Branch, o platformă specializată în conversațiile pe web cumpărată la prețul de 15 milioane de dolari. Apoi a urmat achiziția WhatsApp, cunoscuta aplicație de mesagerie instant, achiziționată la prețul de 19 miliarde dolari.

Acum, după ce am făcut o scurtă listă cu achizițiile mai importante ale Facebook-ului ne putem da seama care a fost scopul cumpărării WhatsApp-ului. Dar ce urmează după achiziția WhatsApp? Vor închide cei de la Facebook aplicația? Sau va continua să existe separat de Facebook, precum Instagram-ul? Sau va fi integrată în Facebook? Vom vedea. Momentan știm doar că noaptea trecută WhatsApp a fost down mai mult de 2 ore, asta înseamnă pierderi destul de importante pentru o aplicație de un așa calibru. Bineînțeles, au urmat scuzele de rigoare: a fost o problemă, își cer scuze pentru eventualele inconveniențe apărute, bla bla bla.

Nu folosesc WhatsApp, dar sunt interesat de strategia celor de la Facebook, implicit, de modul în care reușește să își mențină dominația asupra acestui segment al online-ului.

PS: Pentru cine e interesat, m-a ajutat la scrierea acestui articol o listă de pe Wikipedia cu achizițiile pe care le-a făcut Facebook de când a fost lansat.

Anunțuri

Dreptul tău la replică. Liber și garantat. Mă poți contrazice, îmi place să mi se demonstreze că greșesc.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s