Colegul străin și limba română


Nu m-am întâlnit prea des de situația în care sunt obligat să învăț pe cineva limba română. Chiar dacă am mai ajutat vreo persoană străină cu sfaturi despre anumite chestii ce țin de gramatica sau topica limbii române, nu am fost nevoit să iau o persoană și să o învăț româna de la zero.Recent am ajuns într-o conjunctură destul de ciudată, am primit în grijă, din partea superiorilor, un coleg străin, iar eu am fost obligat (nu direct, dar cam asta trebuia să fac) să îl învâț româna. 🙂 El e turc, nu știa nimic în română, nici „Bună ziua!”, măcar. Pfaai, să vedeți stres la început, dar mai târziu mi-am dat seama că vorbește și scrie foarte bine în engleză, aproape la fel ca un nativ britanic, mai târziu mi-a zis că stat 3 ani în Marea Britanie. 🙂 Fericire, mare fericire, aveam cum să ne înțelegem bine și aveam deja un plan cum să îl învăț româna raportându-mă la limba engleză.

Din păcate, planul meu bine făcut și bine gândit a eșuat. Da! Am aflat (încă o dată) că nu sunt un bun profesor și că nu mă descurc deloc cu pedagogia, nu îmi place să dau explicații și… nu prea știu să mă fac înțeles. Mda, a apărut o nouă problemă, așa că m-am hotărât să apelez la profesioniști: o școală care îl putea învăța româna în timp scurt pe colegul meu turc, dar timpul scurt însemna și mult efort, dublat de profesionalismul profesorilor (sună ciudat, știu), iar cursurile păreau foarte bune de la început, așa că i-am dat recomandarea prietenului, i-am dat datele de contact și i-am zis „Go!”. A mers, a plătit, s-a înscris și din prima zi de cursuri a fost mulțumit, deja știa câteva cuvinte în română și știa să scrie câteva cuvinte. Mi-am zis în gând: „Ăștia ori îs maniaci ori bagă româna cu forța în învățăcei!”. Nu știu ce și cum fac, dar se descurcă foarte bine, sunt niște profesioniști și după o lună de cursuri puteam ține o discuție în română cu turcul.

Șefii au fost foarte mulțumiți de evoluția turcului, iar el le-a zis: „Mein is a good teacher. If you want to learn romanian language contact him”. Mi-am zis iar: „Ce mama naibii are ăsta în cap, eu nu l-am învățat nimic, a făcut cursuri ș-acum îmi mulțumește degeaba.” Apoi a început să vorbească în română și le-a spus că e o glumă și că el a învățat româna prin aceste cursuri. Oricum a menționat și faptul că eu i le-am recomandat, iar șefii au râs și mi-au zis că tot sunt un bun profesor, chiar de nu l-am învățat eu româna și că, oricum, mi-am dus la sfârșit cu succes misiunea încredințată. Mi-au mai zis că s-ar putea să primesc noi atribuții de serviciu: trainingul noilor angați străini din companie. „Pfff, iar mi-am făcut probleme singur! :D”, mi-am zis în gând, dar au urmat și câteva calcule și targeturi pe care le aveam, iar apoi s-a mai zis ceva și de o mărire de salariu, așa că nu am refuzat și am acceptat noile atribuții. Momentan a rămas la stadiul de propunere, să vedem și alți noi angați străini în firmă și am deja contractul semnat, cam astea-s promisiunile.

Dreptul tău la replică. Liber și garantat. Mă poți contrazice, îmi place să mi se demonstreze că greșesc.

