Care este rolul filosofiei?


Adesea îmi place să bat câmpii și să îmi folosesc mintea pentru a mă juca cu idei. Discutând azi cu cineva, mi-a zis că ceea ce fac eu nu diferă prea mult de filosofie, chiar e un fel de filosofie. Nu prea am fost de acord cu asta și am îndrăznit să o întreb pe acea persoană care este rolul filosofiei.

Nu m-am mirat deloc când am primit un răspuns fără sens, aproape demagogic, care nu face decât să îmi confirme bănuirea mea că filosofia există degeaba, nu are niciun folos.

Enumăr mai jos părerea mea despre cum văd eu discuția legată de rolul pe care-l joacă filosofia în lumea în care trăim:

  1. filosofii nu sunt utili societății, oricât ar încerca unii să se bată cu pumnul în piept că în Atena Antică filosofia era identificată ca o știință a conducătorilor și așa mai departe. Dragilor, ce a fost atunci, a fost. Acum înțelepciunea e degeaba dacă nu e înclinată către pragmatism, degeaba știi ce-i binele dacă vezi bursa de valori în plină cădere și nu știi să intervii, nu te ajută cu nimic filosofeala în momentul ăla.
  2. filosofia e o sursă de inadaptați social. Prea puțini filosofi dau dovadă de înțelepciune în adevăratul sens al cuvântului și se pot integra în societate, fiecare își are fixațiile lui, iar acestea nu sunt decât un rezultat al ideilor împrumutate din filosofie. Majoritatea preferă să se izoleze sau au probleme serioase de adaptare, iar dacă niciuna dintre acestea nu e valabilă, se afundă în vicii pentru a își îneca amarul cultivat de filosofia-și mult iubită.

Degeaba știi să argumentezi, învârți probleme pe față și pe dos până la epuizare, poți fi jurnalist și profesor, plus celelalte minciuni servite de către facultăți pentru a ademeni studenți, în fine, nu îți poți dovedi necesitatea în societate. Studiezi o știință fără un obiect de studiu palpabil, bații câmpii, să-ți zic direct.

În fine, filosofia ratează în a își dovedi utilitatea. De ceva inutil, inaplicabil nu are nevoie nimeni, scuzele mele.

În fine, care e rolul filosofiei? Există vreun rol care mi-a scăpat?

Dreptul tău la replică. Liber și garantat. Mă poți contrazice, îmi place să mi se demonstreze că greșesc.

